آركتايپ برند يا شخصيت برند چيست؟

طراحي و توسعه سايت و بهينه سازي و سئو

آركتايپ برند يا شخصيت برند چيست؟

۹ بازديد

مفهوم آركتايپ (كهن الگو) چيست؟

با افزايش اهميت برندينگ و لزوم آن براي كسب و كارها، مفاهيم زيادي به اين بخش وارد شده است كه يكي از مهم ترين آن ها، آركتايپ برند تا شخصيت برند است.

اين الگو براي ما به سرعت قابل تشخيص است و مي‌توانيم از اين شخصيت‌ها براي خودمان نماد قهرمان درست كنيم. چرا؟ چون شجاعت يك تمايل ذاتي در وجود بشر بوده و در ناخودآگاه او وجود دارد.

كليدواژه‌‌اي كه براي تعريف كهن الگو وجود دارد همين است؛ تمايل ذاتي يا ناخودآگاه. كهن الگو مفهومي‌ست كه توسط كارل يونگ، روان‌شناس مطرح سوئيسي، مطرح شد و تاثير به‌سزايي در علم روان‌شناسي گذاشت.

درواقع انسان از آغاز تمدن يا حتي قبل از آن، 4 نياز ابتدايي داشته كه نتيجه تكامل بيولوژيكي، جغرافيايي و اجتماعي اوست: معنويت (spirituality)، ميراث (legacy)، ارتباط (connection) و ساختار (structure). اين 4 نياز منجر به 12 ويژگي متمايز مي‌شوند كه هر كدام منحصر به يك كهن الگوست:

  1. قانون شكن / ميل به آزادي
  2. جادوگر / ميل به قدرت
  3. قهرمان / ميل به سلطه
  4. عاشق / ميل به صميميت
  5. دلقك / ميل به لذت و خوشي
  6. همه پسند / ميل به متعلق بودن
  7. مراقب / ميل به ارائه خدمات
  8. حاكم / ميل به كنترل كردن
  9. خلاق / ميل به نوآوري و خلاقيت
  10. معصوم / ميل به ايمن موندن
  11. حكيم / ميل به درك كردن و فهميدن
  12. كاوشگر / ميل به آزاد بودن و آزادي

brand-archetype

هر يك از اين كهن الگوها، بيانگر تمايل، احساسات يا ارزش‌هاي خاص يك شخص است.

جهت مطالعه ادامه اين مطلب كليك كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.